Enqvist Næringsforvaltning tilbyr et bredt utvalg av tjenester tilpasset eiere av næringsbygg i Stor-Oslo. Vi tilbyr forvaltning til alt fra de minste enkle bygårder til større avanserte næringsbygg.
Vårt kontaktnett av samarbeidspartnere og underleverandører av varer og tjenester står til våre oppdragsgiveres disposisjon.
Vi har inndelt næringsforvaltning i to hovedområder; eierforvaltning og teknisk forvaltning.
Ved eierforvaltning ivaretar vi eierens interesser når det gjelder alle administrative forhold og økonomi, samt leietakerforvaltning. Oppdragsgiveren kan velge blant våre ulike tjenester og inngå en avtale tilpasset sine behov.
Administrativ forvaltning
- Kontakt med offentlige myndigheter
- Sørge for eiendommens forsikringsdekning
- Løpende kontakt med eiere/styret
- Ansvar for arkivfunksjoner
- Forvalters årsrapport til styret
Økonomisk forvaltning
- Økonomisystem – ON Property
- Løpende regnskap / økonomistyring / lønn / MVA / skatt
- Husleieregulering
- Budsjettering / likviditetsbudsjettering / likviditetsoppfølging
- Rapportering til eier
- Årsregnskap og likningspapirer
- Fakturere husleie og felleskostnader
- Utarbeide fordelingsnøkler for felleskostnader
- Budsjettere og avregne felleskostnader
- Oppfølging av depositum og garantier
- Attestasjon av fakturaer – FLOW
Leietakerforvaltning
- Utleiebistand
- Løpende kontakt med leietakere
- Forhandling / reforhandling / avvikling
- Oppdatering av leietakeroversikt
- Leietakertilpasninger
- MVA-erklæringer
For å ivareta eiendommens verdi, er det avgjørende at den tekniske tilstanden til enhver tid er god. Ved å gjennomføre regelmessige kontroller og sørge for god dokumentasjon, sikrer vi at myndighetskrav er oppfylt. Her spiller det en viktig rolle at internkontrollansvaret blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte.
Vi kan gjennomføre vedlikeholdsplanlegging og oppfølgning av vedlikeholdsarbeider, og rapporterer løpende til eieren.
Så vel eier som leietakere er tjent med en effektiv teknisk forvaltning. Vi gjennomfører dette, dels med eget personale og dels gjennom samarbeidspartnere. Krav fra offentlige myndigheter og pålegg blir ivaretatt.
Teknisk forvaltning kan omfatte:
- Tilstandskontroll for bygg og tekniske anlegg
- Utarbeide og administrere vedlikeholdsplaner og budsjetter
- Innkjøp/fakturakontroll
- Følge opp myndighetskrav
- Administrere tegningsarkiv – arealberegninger
- Etablere og følge opp service og driftsavtaler
- Etablere og vedlikeholde FDV-dokumentasjon (forvaltning, drift og vedlikehold)
- Vaktmestertjenester og driftsfunksjoner
- Ivareta branndokumentasjon
- Rapportering av avvik knyttet til HMS / internkontroll for byggeiere
- Digitalt internkontrollsystem – NORIK